YOGASTUDIO   PAUL BRAAKSMA

 

    Samenwerking tussen:

    School voor Yogasana's &
                Critical Alignment Instituut

School voor Yogasana’s
De yoga studio is opgericht door Paul Braaksma en is al ruim 25  jaar C.A. leraar.

Ruim 30 jaar is hij bezig met yoga en heeft lang les gevolgd en is opgeleid door Gert van Leeuwen.
Uiteindelijk is hier School voor Yogasana’s uit ontstaan. De doelstelling en werkwijze van beide scholen vertonen grote gelijkenissen.
Wel is er sprake van accentverschillen in het lesgeven die de lessen van Paul een heel eigen karakter geven, waarbij de Critical Alignment methode volledig overeind blijft staan.
In het kader van de yoga docentenopleiding bestaat er een samenwerkingsverband tussen de scholen en geeft Paul les aan de 1e, 2e en 3e jaars studenten.
Naast de reguliere yogalessen en de yoga docentenopleiding
wordt er op beide scholen ook Yoga therapie (“Critical Alignment Therapie”) gegeven.
Critical Alignment yoga kenmerkt zich voornamelijk door een “no nonsens” cultuur
en een doelgerichte wijze van les geven die educatief van aard is.

Critical Alignment Instituut (voorheen Bharata Yoga)
Het Critical Alignment Instituut o.l.v. Gert van Leeuwen bestaat al meer dan 35  jaar.
Het Instituut is uitgegroeid tot een toonaangevende yogaschool in Amsterdam en daarbuiten:  de C.A. stijl is een begrip geworden.
Naast de reguliere yogalessen kent
Critical Alignment een therapeutische afdeling en is
Gert van Leeuwen bezig met het geven van bijscholing in binnen en buitenland.

Ook wordt er een 3½ jaar durende docentenopleiding aangeboden waaraan veel yogadocenten zijn afgestudeerd.
Veel afgestudeerde leraren zijn na hun studie praktiserend yogadocent geworden
en hebben hun weg gevonden in binnen- en buitenland.

Critical Alignment
Het Critical Alignment concept is een ontwikkeling die volop in beweging is en blijft,
waarbij de mogelijkheid wordt geboden een goed en bewust lichamelijk inzicht op te bouwen.
Inzicht waarmee je aan de slag kan en vooruit kan komen
Deze praktische en logische manier van werken kan leiden tot
effectieve veranderingen van het lichaam en zal uiteindelijk resulteren in een goed gestructureerd en vrij lichaamsgevoel.  

De voornaamste inzet is het leren waarnemen van lichamelijke spanning.
Door lichamelijke spanning voelbaar te maken, kunnen geconditioneerde (bewegings) patronen onder de loep worden genomen en doorbroken worden.
Door mobiliteit en coördinatie van het lichaam goed te bestuderen kunnen we leren
om al vroeg ingesleten houdingsvoorkeuren bewust te worden en te veranderen.
Spanningen die zich lichamelijk hebben vastgezet in het spieren, botten en bindweefsel
kunnen velerlei consequenties hebben voor onze gezondheid omdat zij kunnen leiden tot
beklemmingen van zenuwbanen en bloedvaten, een gebrekkige ademhaling
en verminderde mobiliteit van gewrichten en de wervelkolom.

De mobiliteit en juiste stand van de wervelkolom staat bij Critical Alignment centraal.
Een stijve of instabiele wervelkolom kan leiden tot specifieke,
maar meestal aspecifieke klachten die alles bepalend kunnen zijn voor ons lichamelijk functioneren.
Denk hierbij aan de vele rug, schouder en nekklachten die zich kunnen uiten met pijn of bewegingbeperkingen.
Door een foutief gebruik van de wervelkolom is de rug vaak onderhevig aan constante overbelasting.
Dit kan behalve voor de rug ook nadelige gevolgen hebben voor de ledematen, het bekken,
de doorbloeding en de prikkeloverdracht van de zenuwen die de werking coördineren van spieren, huid en organen.

Critical Alignment onderzoekt de manier waarop een oefening door middel van de juiste verbinding tussen spieren en botten in een goede bewegingsketen kan worden uitgevoerd.
Dit zal er toe leiden dat het gemak en de natuurlijke souplesse van het bewegen weer hersteld wordt en spanningen zullen verdwijnen.
Hierdoor zal het lichaam weer meer in balans komen, meer in het midden voelen,
waardoor de ademhaling vrijer wordt en het lichaam als licht ervaren kan worden.

Voornaamste doel en functie van de “Critical Alignment” theorie is
om een systeem aan te bieden dat aanvullend is op de intellectuele intelligentie.
Het hele westerse schoolsysteem is er op gericht om informatie op te nemen en te onthouden.
Slim en logisch leren denken is meestal alleen een cognitief proces,
waarbij de ontwikkeling van de lichamelijke intelligentie maar als vanzelfsprekend wordt aangenomen.
In ons hoofd moeten we alles op een rijtje hebben maar lichamelijk komen we niet verder dan een uiterlijk beeld van ons zelf.
De bewegingsbehoefte van kinderen wordt vaak genegeerd en langzaam omgeprogrammeerd in zitten en denken.
Het gevolg kan zijn dat na jaren het lichaam onduidelijk begint aan te voelen
en dat onze houding alleen en enkel nog sociaal en cultureel bepaald wordt.