Samenwerking tussen:
School voor Yogasana's &
Critical Alignment Instituut
School voor Yogasana’s
De yoga
studio is opgericht door Paul Braaksma en is al ruim 25 jaar CA
leraar. Ruim
35 jaar is hij bezig met yoga en heeft lang les gevolgd en is opgeleid door Gert van
Leeuwen. Uiteindelijk is hier
School voor Yogasana’s uit ontstaan. De doelstelling en werkwijze
van beide scholen vertonen grote gelijkenissen. Wel is er sprake van
accentverschillen in het lesgeven die de lessen van Paul een heel eigen
karakter geven, waarbij de Critical Alignment methode volledig overeind
blijft staan. Naast de reguliere yogalessen en de yoga docentenopleiding
wordt er op beide scholen ook Yoga therapie (“Critical Alignment Therapie”) gegeven.
Critical Alignment yoga kenmerkt zich voornamelijk door een “no nonsens”
cultuur en een doelgerichte wijze van les geven die educatief van aard
is.
Critical
Alignment Instituut
(voorheen Bharata Yoga)
Het
Critical Alignment Instituut o.l.v. Gert van Leeuwen bestaat al meer
dan 40 jaar. Het Instituut is uitgegroeid tot een toonaangevende yogaschool in
Amsterdam en daarbuiten: de C.A. stijl is een begrip geworden.
Naast de reguliere yogalessen kent
Critical Alignment een
therapeutische afdeling en is
Gert van Leeuwen bezig met het geven van bijscholing in binnen en
buitenland. Veel afgestudeerde leraren zijn na hun studie praktiserend yogadocent
geworden en hebben hun weg gevonden in binnen- en buitenland.
Critical Alignment Het Critical Alignment
concept is een ontwikkeling die volop in beweging is en blijft, waarbij de mogelijkheid wordt geboden een goed en bewust lichamelijk
inzicht op te bouwen. “Inzicht waarmee je aan de slag kan en vooruit
kan komen” Deze praktische en logische manier van werken kan leiden
tot effectieve veranderingen van het lichaam en zal uiteindelijk
resulteren in een goed gestructureerd en vrij lichaamsgevoel.
De voornaamste inzet
is het leren waarnemen van lichamelijke spanning. Door lichamelijke spanning voelbaar te maken, kunnen geconditioneerde
(beweging) patronen onder de loep worden genomen en doorbroken worden.
Door mobiliteit en coördinatie van het lichaam goed te bestuderen
kunnen we leren om al vroeg ingesleten houdingsvoorkeuren bewust te
worden en te veranderen. Spanningen die zich lichamelijk hebben vastgezet in het spieren,
botten en bindweefsel kunnen velerlei consequenties hebben voor onze gezondheid
omdat zij kunnen leiden tot beklemmingen van zenuwbanen en bloedvaten, een
gebrekkige ademhaling en verminderde mobiliteit van gewrichten en de
wervelkolom.
De mobiliteit en
juiste stand van de wervelkolom staat bij Critical Alignment centraal.
Een stijve of instabiele wervelkolom kan leiden tot specifieke,
maar meestal aspecifieke klachten die alles bepalend kunnen zijn voor
ons lichamelijk functioneren. Denk hierbij aan de vele rug, schouder en nekklachten die zich kunnen
uiten met pijn of bewegingsbeperkingen. Door een foutief gebruik van de wervelkolom is de rug vaak onderhevig
aan constante overbelasting. Dit kan behalve voor de rug ook nadelige
gevolgen hebben voor de ledematen, het bekken, de doorbloeding en de
prikkeloverdracht van de zenuwen die de werking coördineren van spieren, huid en
organen.
Critical Alignment
onderzoekt de manier waarop een oefening door middel van de juiste
verbinding tussen spieren
en botten in een goede bewegingsketen kan worden uitgevoerd. Dit zal er
toe leiden dat het gemak en de natuurlijke souplesse van het bewegen
weer hersteld wordt en
spanningen zullen verdwijnen. Hierdoor zal het lichaam weer meer in
balans komen, meer in het midden voelen, waardoor de ademhaling vrijer
wordt en het lichaam als licht ervaren kan worden.
Voornaamste doel en functie van de “Critical Alignment” theorie is
om een systeem aan te bieden dat aanvullend is op de intellectuele
intelligentie. Het hele westerse schoolsysteem is er op gericht om informatie op te
nemen en te onthouden. Slim en logisch leren denken is meestal alleen
een cognitief proces, waarbij de ontwikkeling van de lichamelijke
intelligentie maar als vanzelfsprekend wordt aangenomen. In ons hoofd moeten we alles op een rijtje hebben maar lichamelijk komen
we niet verder dan een uiterlijk beeld van ons zelf. De
bewegingsbehoefte van kinderen wordt vaak genegeerd en langzaam omgeprogrammeerd in
zitten en denken. Het gevolg kan zijn dat na jaren het lichaam
onduidelijk begint aan te voelen en dat onze houding alleen en enkel nog
sociaal en cultureel bepaald wordt.
|
|